fredag den 6. februar 2015

Iris Sibirica

Sibiriske iris er de nemmeste og bedste haveiris.
 De kan gro i let skygge til fuld sol, i almindelig havejord, er hårdfør og kommer år efter år.
Den findes i alle planteskoler og skal ikke bindes op. 
Den egner sig til snit til vasen i særdeleshed,
 da stilken er stiv og uden blade.
Sibirisk iris "Butter & Sugar".
 De øvre kronblade er snehvide, de nedre er lysegule.
 Det er en meget usædvanlig farvekombination hos sibiriske iris.

Sibirisk iris "Cambridge"
Alle iris er fantastisk i buketter. Hvis jeg skal på besøg og vil tage en buket med, så plukker jeg dem når de stadig står i knop, for så er de nemme at fragte rundt med, uden at ødelægge de sprøde kronblade. 

Sibirisk iris "Cambridge" 
De nedre kronblade er næsten vandrette på denne smukke iris.

Sibirisk iris "Heavenly Blue" lyseblå

Dette er en stor, kraftig og flot sibirisk iris.
 Billedet gengiver ikke den korrekte farve, som er mørk lilla. Ligemeget hvordan jeg holdt kameraet så blev blomsten blå på billedet, men den er meget flottere i virkeligheden.


 Sibirisk iris "Roanoke´s Choise", en meget blomstervillig irisplante. 

Sibirisk iris "Roanoke´s Choise"

Sibirisk iris "Roanoke´s Choise"

Sibirisk iris "Roanoke´s Choise"

Sibirisk iris "Roanoke´s Choise"

Sibirisk iris, hvid med gult svælg. 
Sidste sommer fik jeg nogle nye sibiriske iris som jeg nok skal lægge på bloggen når de blomstrer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar