tirsdag den 10. februar 2015

Liljebiller

Disse liljebiller sidder på et liljeblad. De er lakrøde og nemme at se. Når liljerne begynder at vokse tidligt om foråret, kan man finde billerne i de helt lave skud. Er der gnavhuller i bladene kan man være sikker på at der er biller på spil. Så er det vigtigt at samle og aflive dem. Jeg maser dem mellem to sten.
Fjerner man ikke billerne lægger de æg på liljebladenes underside. Ud af æggene kommer der larver som spiser af bladene og deres ekskrementer sviner bladene til og ser rigtigt ulækkert ud.
Selvom man fjerner billerne skal man også tjekke liljerne på bladenes underside for æg. Æggene skal også fjernes - det gøres nemt med en negl som skraber dem af.

Billerne er snu. Når man nærmer sig liljeplanten og stikker hånden frem, lader de sig ofte falde ned, så man skal være lidt forsigtig, og opmærksom på, hvor de lander.

Liljebillerne gemmer sig ofte på undersiden af bladene.

Læg mærke til æggene på bladet, til venstre for de to liljebiller.



Nærbillede af liljebilleæg.

Sådan ser larverne ud, fyldt med ulækkert sekret/ekskrementer, gnasker de af bladene. 
Er det kommet så vidt, kan man tage vandslangen og vaske eller gnubbe sekret og larver væk.
Jeg plejer at tage gummihandsker på.

Jeg ser frem til sommerens liljeblomstring











2 kommentarer:

  1. Ja det er nogle klamme fyre, på trods af deres festlige røde farve. Jeg bekæmper dem også med hård hånd, da jeg elsker liljer.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  2. Tak for godt indlæg. Og tak til fru Pedersen for at gøre opmærksom på denne blog. Jeg elsker duft i haven, så liljerne er ikke til at komme uden om.

    SvarSlet