søndag den 15. marts 2015

Våriris og hønsemøg

De små våriris reticulata er bare SÅ smukke. Jeg har her fotograferet i modlys, så kommer farverne rigtigt til sin ret. Synes det er fantastisk at de kan klare frosten om natten.
Måske er det hønsemøget, der får dem til at blomstre så flot.

Hønsene bruger kun denne hurtigt sammenbankede redekasse som jeg lavede for nogen tid siden.
Der ligger et glasæg i reden hele tiden, for at lokke hønsene derind. De er helt holdt op med at bruge rederne under siddepindene. De synes nok det er nemmere at hoppe ind i den nye rede, der kun er 25 cm over gulvet.

Dette er hønsenes siddepinde. Der er fyldt godt op med møg, som jeg fik muget ud i går. Siddepindene kan løftes op og så er det nemt at rengøre pladen under. Møget bliver gemt i en stor balje og brugt i drivhus og have senere. Det er dejligt tørt og i småklumper - nemt at bruge.

Min gamle onkel i Herning, brugte duemøg til sine tomatplanter. Han havde brevduer. Han samlede duemøget i en netpose og sænkede det ned i vand. Efter 1 uge var der trukket masser af næring fra møget ud i vandet. Dette gødningskoncentrat, fortyndede han med endnu mere vand og brugte det så til vanding i drivhuset. Han havde altid de flotteste tomater. Det vil jeg også prøve i år.

 Under siddepindene er der 3 reder, i ca. 60 cm´s højde, som har en stor åbning bagfra. Smart og pladsbesparende. Da jeg fik de nye høns (Brama og Sussex), troede jeg at de ikke kunne hoppe så højt op, derfor lavede jeg den nye rede, som alle hønsene nu bruger, 
også de røde americanere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar