lørdag den 14. marts 2015

Prikling af chili

Chili`erne, sået 11. februar, er klar til at blive omplantet.

Jeg løsner småplanterne med en gaffel og løfter dem forsigtigt over i den nye jord, ved at holde i et blad. Tager man om stilken, kan man nemt komme til at ødelægge cellerne, så stilken får en skade, og bladene kan sagtens holde til at man løfter planten i dem.

Jorden er så- og priklemuld fra Jem & Fix, blandet halvt med sand. Jeg laver et hul med en kniv, så der er god plads til rødderne, sætter planten forsigtigt ned i hullet og samler jorden om rødderne, uden at presse hårdt.

Så bliver de stillet på en bakke. Denne her, har jeg fået af min mor. Jeg hælder vand i bakken så der kan suges vand op nedenfra.

Chili planter på vej.

Småplanterne bliver stillet i skygge, indtil der er suget vand op, 
ellers kommer de helt sikkert til at hænge.
Sidste år havde jeg masser af chili. De smager godt i forskellige retter, - varmer så dejligt.
Planten er også smuk med de røde frugter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar